NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA, NIEODPŁATNE PORADNICTWO
OBYWATELSKIE I NIEODPŁATNA MEDIACJA
W POWIECIE KUTNOWSKIM W 2021 ROKU
Podstawą prawną funkcjonowania systemu nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego
poradnictwa obywatelskiego jest ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej,
nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 2232). Powiat
Kutnowski na mocy ww. ustawy realizuje zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej, polegające
na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w tym
mediacji.
Od dnia 8 lutego 2021 roku w Powiecie Kutnowskim funkcjonują cztery punkty świadczące
nieodpłatną pomoc prawną i nieodpłatną mediację. Wcześniej w jednym z punktów świadczona było
nieodpłatne poradnictwo obywatelskie. Jednakże w związku z rozwiązaniem w dniu 20 stycznia 2021
roku umowy z fundacją, która prowadziła punkt nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego
zlokalizowany w Żychlinie, na podstawie art. 11 ust. 12 pkt 2, w nawiązaniu do art. 10 ust. 2 Starosta
Kutnowski od dnia 8 lutego br. uruchomił w Żychlinie punkt nieodpłatnej pomocy prawnej, który
będzie obsługiwany przez adwokatów i radców prawnych.
Termin wizyty dotyczącej nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnej mediacji można umawiać
pod numerem telefonu Starostwa Powiatowego w Kutnie
537 449 098 w dni robocze w godz. 7:30 – 15:30
Osoby mające trudności w komunikowaniu się mogą zgłaszać się drogą e-mail: npp@powiatkutno.eu
Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnej mediacji zlokalizowane są w:
1) Starostwie Powiatowym w Kutnie, ul. Królowej Jadwigi 7, 99-300 Kutno, pokój nr 50,
czynny: poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek w godz. 8:30 – 12:30 oraz środa w godz. 11:30-15:30
2) Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Kutnie, ul. Kard. Stefana Wyszyńskiego 13,
99-300 Kutno, pokój nr 5,
czynny: poniedziałek, środa, czwartek, piątek w godz. 8:30 –12:30 oraz wtorek w godz. 11:30-15:30
3) Urzędzie Gminy w Żychlinie, ul. Barlickiego 15a, 99-320 Żychlin
czynny: poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek w godz. 9:00 –13:00 ,
w powyższych punktach nieodpłatnej pomocy prawnej w tym nieodpłatnej mediacji udzielają:
- adwokaci i mediator wskazani przez Okręgową Radę Adwokacką w Płocku oraz
- radcowie prawni i mediator wskazani przez Okręgową Izbę Radców Prawnych w Warszawie.
4) Urzędzie Miejskim w Krośniewicach, ul. Poznańska 5, 99-340 Krośniewice,
czynny: poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek w godz. 8:30 –12:30 ,
w powyższym punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej w tym nieodpłatnej mediacji udzielają adwokaci
z organizacji pozarządowej wyłonionej w drodze otwartych konkursów ofert:
- Fundacja Celeste z siedzibą w Łodzi, Pl. Wolności 8 lok. 1U.
W związku z przeciwdziałaniem zagrożeniom związanym z COVID-19, o których mowa w art. 1 i 2
ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem,
przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi
sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1842 z późn. zm.), zgodnie z Zarządzeniem Nr 52/2020
Starosty Kutnowskiego z dnia 20 października 2020 r. r. Starosta Kutnowski z dniem 20 października
zawiesił do odwołania bezpośrednie udzielanie porad we wszystkich punktach nieodpłatnej pomocy
prawnej na terenie powiatu kutnowskiego.
ISTOTNE ZMIANY:
1) Od dnia 18 lutego 2021 roku następuje zmiana numeru telefonu do umawiania wizyt
nieodpłatnej pomocy prawnej. Nowy numer telefonu na wszystkie punkty: 537 449 098
2) We wszystkich czterech punktach prowadzonych przez Powiat Kutnowski świadczona jest
nieodpłatna pomoc prawna oraz nieodpłatna mediacja.
3) W związku z istniejącym obecnie zagrożeniem epidemicznym, uproszczone zostały procedury
postępowania i nieodpłatna pomoc prawna do odwołania udzielana jest wyłącznie
za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość (telefon, e-mail),
4) Osoba uprawniona do otrzymania nieodpłatnej pomocy prawnej w trakcie trwania epidemii
(a także stanu nadzwyczajnego oraz stanu zagrożenia epidemicznego) nie jest zobowiązana do
złożenia pisemnego oświadczenia o tym, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy
prawnej, a osoba fizyczna-przedsiębiorca nie musi składać oświadczenia o niezatrudnianiu
innych osób w ciągu ostatniego roku,
5) Przypomnienie:
Nieodpłatna pomoc prawna od dnia 16 maja 2020 r. obejmuje także sprawy związane
z prowadzeniem działalności gospodarczej przez osoby fizyczne prowadzące jednoosobową
działalność gospodarczą – niezatrudniające innych osób w ciągu ostatniego roku.
Nieodpłatna pomoc prawna skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność
gospodarczą jest pomocą de minimis, a zatem podlega regulacjom przewidzianym w ustawie z dnia
30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2020 r.
poz. 708 ). Przed uzyskaniem pomocy należy dodatkowo złożyć oświadczenie dotyczące pomocy
de minimis.
Dla kogo przeznaczona jest nieodpłatna pomoc prawna?
Z porad nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i nieodpłatnej
mediacji może skorzystać każda osoba, która złoży oświadczenie o tym, że nie jest w stanie ponieść
kosztów odpłatnej pomocy prawnej oraz osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą
niezatrudniająca innych osób w ciągu ostatniego roku. Oświadczenie składa się osobie udzielającej
nieodpłatnej pomocy prawnej. W przypadku osoby prowadzącej jednoosobową działalność
gospodarczą należy dodatkowo złożyć oświadczenie dotyczące pomocy de minimis.
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej odbywa się według kolejności zgłoszeń, po wcześniejszym
telefonicznym umówieniu terminu wizyty. Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej
kolejności udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa
obywatelskiego. Kobiecie, która jest w ciąży, udzielanie świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej
odbywa się poza kolejnością.
Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz
osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia
19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się, może być udzielana
nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, z wyłączeniem
nieodpłatnej mediacji, także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania
się na odległość.
Jakie czynności obejmuje nieodpłatna pomoc prawna?
1) poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej
uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się
postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym, lub
2) wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
3) sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism
procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się
postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub
4) nieodpłatną mediację, lub
5) sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika
z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy
podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz
poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem
sprawy na drogę sądową
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje:
1) nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji
osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej
uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym
rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną
planu działania i pomoc w jego realizacji.
2) nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych
i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego.
3) Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje również nieodpłatną mediację.
Na czym polega nieodpłatna mediacja?
Zgodnie z treścią art. 8 ust. 12 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej w zależności od bieżącego
zapotrzebowania na nieodpłatną mediację, zgłaszanego przez osoby uprawnione, organizuje się
spotkanie z mediatorem poświęcone nieodpłatnej mediacji, z tym, że czas trwania jednego spotkania
z mediatorem podczas dyżuru nie może przekroczyć połowy czasu trwania dyżuru zaplanowanego
na ten dzień.
Nieodpłatna mediacja może być prowadzona pomiędzy stronami dążącymi do polubownego
rozwiązania sporu. Stroną inicjującą przeprowadzenie nieodpłatnej mediacji może być wyłącznie osoba
uprawniona. Nieodpłatną mediację prowadzi mediator.
Nieodpłatna mediacja obejmuje:
1) poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod
rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyści z tego wynikających;
2) przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji;
3) przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej;
4) przeprowadzenie mediacji;
5) udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed
mediatorem.
Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których:
1) sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowanie sprawy do mediacji lub postępowania
mediacyjnego;
2) zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.
Kto udziela nieodpłatnej pomocy prawnej lub prowadzi nieodpłatną mediację?
1) Nieodpłatnej pomocy prawnej udziela osobiście adwokat lub radca prawny, a w szczególnie
uzasadnionych przypadkach z ich upoważnienia aplikant adwokacki lub aplikant radcowski.
2) Przed udzieleniem nieodpłatnej pomocy prawnej można zażądać od osoby uprawnionej okazania
dokumentu stwierdzającego tożsamość.
3) Adwokat lub radca prawny może z ważnych powodów odmówić udzielenia nieodpłatnej pomocy
prawnej, informując osobę uprawnioną o innych punktach, w których udzielana jest nieodpłatna
pomoc prawna, na obszarze powiatu.
Możliwość wyrażenia opinii o uzyskanym świadczeniu.
Osoby uprawnione do uzyskania nieodpłatnej pomocy prawnej, uzyskania świadczenia nieodpłatnego
poradnictwa obywatelskiego lub nieodpłatnej mediacji moją możliwość wyrażenia anonimowej opinii
o udzielonej pomocy:
1) bezpośrednio po udzielonej pomocy na części B karty pomocy, którą należy umieścić w zamkniętej
urnie, znajdującej się w miejscu przeznaczonym dla osób oczekujących na udzielenie nieodpłatnej
pomocy prawnej,
2) w dowolnym terminie: telefonicznie pod nr 537 449 098,
lub listownie wysyłając na adres:
Starostwo Powiatowe w Kutnie, ul. Kościuszki 16, 99-300 Kutno.
Bieżące informacje na temat udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej i świadczenia nieodpłatnego
poradnictwa obywatelskiego znajdują się na stronach:
1) Ministerstwa Sprawiedliwości: https://darmowapomocprawna.ms.gov.pl/
2) Komunikat w związku z opracowaniem Instrukcji udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej osobom
fizycznym prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą i niezatrudniającym innych osób
w ciągu ostatniego roku - jako pomocy de minimis :
https://darmowapomocprawna.ms.gov.pl/pl/aktualnosci/news,14920,komunikat-w-zwiazku-z-
3) Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Kutnie:
https://bip.powiatkutno.eu/dokumenty/menu/69
Z up. Starosty Kutnowskiego
Dariusz Jabłoński